Ülkemizin, Balkanlar üzerinden gelen soğuk ve yağışlı havanın etkisi altına girmesi nedeniyle olumsuz hava şartlarından dolayı genel hayatı etkileyebilecek risklerin azaltılması ve kurumlar arası işbirliği, koordinasyon ve bilgi paylaşımı yapmak üzere İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu toplandı.
Vali Yardımcısı Sayın Adem Öztürk’ün başkanlığında, Büyükşehir Belediye Başkanlığı, OSKİ Genel Müdürlüğü, İl Emniyet Müdürlüğü, İl Jandarma Komutanlığı, İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü, İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Altınordu Belediye Başkanlığı Karayolları 77. Şube Şefliği, YEDAŞ İl Koordinatörlüğü, Türk Telekom İl Müdürlüğü, Türk Kızılayı Ordu Şubesi ve Meteoroloji Müdürlüğü temsilcilerinin katılımı ile İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Merkezi’nde yapılan toplantıda; yaklaşan kış mevsiminde, yerleşim birimlerinde genel hayatı etkileyeceği ve kurumlar arası koordinasyonu gerektirebileceği değerlendirilen, muhtemel yoğun kar yağışı ve don kapsamlı meteorolojik uyarılarda, olası can ve mal kayıplarının önlenmesi ya da en aza indirilebilmesi ve müdahale çalışmalarının hızlı ve etkin yapılabilmesi amacıyla yürütülen çalışmalar gözden geçirildi.
Toplantıda, İl Afet ve Acil Durum Müdürü Osman Işık tarafından İçişleri Bakanlığının 20.11.2018 tarihli ve 177494 sayılı Kış Tedbirleri Genelgesi kapsamında alınacak tedbirlere ilişkin sunumda bulunuldu.
İçişleri Bakanlığının 20.11.2018 tarihli ve 177494 sayılı Kış Tedbirleri Genelgesi de dikkate alınmak suretiyle toplantıda alınan kararlar ise şöyle:
1- İllerde, Meteoroloji Müdürlüklerinden gelen yoğun kar yağışı ve don olayları ile ilgili uyarılarda, yapılacak çalışma esaslarını belirlemek üzere; Vali veya uygun göreceği Vali Yardımcısının Başkanlığında, İlgili kamu kurum ve kuruluşları ve uygun görülen diğer yetkililerin katılımı ile İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulunun toplanması,
2- Meteorolojik tahminin başlama zamanında önce, İl Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezinin, ilgili tüm birimlerin katılımıyla 24 saat esasına göre faaliyete geçirilmesi; tahmin edilen olayın son bulmasına müteakip olağan çalışma mesaisine dönülmesi,
3- Müdahale edilecek yerin, yol ağı dışında veya sorumluluk ağı sınırında olması durumunda, yol ağı en yakın olan ilgili kurumlar tarafından, olaya koordineli bir şekilde müdahale edilmesi,
4- Ana yolların açılmasının ardından tali yolların da açılması; tali yolun açılmasının aciliyeti durumunda, ana yolların açılmasını beklemeksizin tali yola müdahale edilmesi,
5- İl Genelinde, sürekli tedavisi gereken hastaların (diyaliz, doğum vb.) sorumluluk bölgelerindeki sağlık kuruluşları tarafından önceden tespitlerinin yapılarak, muhtemel acil durum öncesinde gerekli tedbirlerin alınması; konunun İl Sağlık Müdürlüğünce, resmi ve özel sağlık kuruluşları bildirilerek koordinasyonu sağlanması,
6- Acil durum süreci devam ederken, sağlık kuruluşları tarafından taburcu edilmesine karar verilen hastaların ikametgâhları göz önünde bulundurularak (Gerek görüldüğünde İl Afet ve Acil Durum Yönetimi Merkezi ile koordineli çalışılması, ulaşım bilgisi alınması) özellikle köylerde ikamet edenlerin taburcu sürelerinin tekrar gözden geçirilmesi; konunun İl Sağlık Müdürlüğünce resmi ve özel sağlık kuruluşlarına bildirilerek koordinasyonun sağlanması,
7- Yol açma çalışmalarında, Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi görevlileri tarafından yönlendirilen önceliklendirilmiş acil durum ihbarlarında, olaya, yetki alanı gözetmeksizin müdahale edilmesi,
8- Valilik tarafından, yazılı ve görsel basın aracılığıyla, kar lastiği olmayan zincirsiz, takozsuz ve çekme halatsız araçların trafiğe çıkmaması konusu da uyarı yapılması, çıkanların uygun alanlarda bekletilmesi,
9- Kolluk Kuvvetlerince özellikle ağır vasıtalarda tedbirsiz yola çıkanların mutlaka uyarılması, kar yağışının ulaşımı olumsuz etkilemeye başladığı andan itibaren bu araçların ulaşıma devam ettirilmeyip uygun alanlarda bekletilmesi,
10- Mahsur kalma durumlarının önlenmesi için, yollar ulaşıma açılana kadar, İlçe kaymakamlıklarının talimatı ve kolluk kuvvetleri marifeti ile Karayolları, Büyükşehir Belediyesi ve/veya Belediye temsilcisi ve İlçe Belediyeler ile görüşülerek kapalı olan mahalle/köy ve ilçe yollarına araç ve yaya trafiğinin yönlendirilmemesi için gerekli tedbirlerin alınması,
11- Yolda uzun süre bekletileceklere/mahsur kalanlara kumanya dağıtımı için Kızılay tarafından hazırlık yapılması,
12- Eğitim ve Öğretime devam edilmesi; öğretmen ve öğrenci ulaşımında herhangi bir risk olması durumunda o bölgedeki mülki amir tarafından öğrenime ara verilmesinin değerlendirilmesi,
13- Büyükşehir Belediye Başkanlığınca, su sayaçları, musluk ve su pompalarının donmaya karşı korunması için vatandaşlara uygun iletişim araçları ile uyarı yapılması,
14- Soba zehirlenmelerine karşı halkın yerel medya aracılığıyla bilgilendirilmesi,
15- Zirai dona karşı, İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, Belediyeler ve yerel medya aracılığıyla çiftçilerin uyarılması,
16- Haberleşmenin aksayabileceği, hastaların mağduriyet yaşayabileceği gibi genel hayatın olumsuz etkileyebilecek uzun süreli elektrik kesintisi durumlarında arızanın en kısa sürede giderilmesi amacıyla, Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Yerel elektrik sağlayıcı kurum ve kuruluşlarca, trafolara ve elektrik hatlarına müdahalede bulunacak personel ve araç gereçlerin planlanmasının yapılarak, hazır hale getirilmesi,
17- Büyükşehir, İl ve İlçe Belediyesi veya İl Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı tarafından evsiz ve kimsesiz kişilerin konaklamalarının sağlanması,
18- Meteoroloji Müdürlüğü tarafından, ani hava olaylarının (fırtına, aşırı yağış vb.) AFAD’a bildirilerek balıkçılara kısa mesaj (SMS) yoluyla uyarıda bulunulmasının sağlanması,
19- Kış şartlarında sokak hayvanlarının olumsuz etkilenmemesi için Büyükşehir İl ve İlçe Belediye Başkanlıklarınca gerekli tedbirlerin alınarak vatandaşların bilgilendirilmesi.