Osmanlı Padişahı Sultan Abdülaziz döneminde ilk kez gündeme gelen, 2’nci Abdulhamid zamanında projesi çizilen, 143 yıllık rüya Karadeniz-Akdeniz Otoyol Projesi’nde sona yaklaşılıyor.
2019 yılında tamamlanacak ve 5 ili direkt, 50 ili dolaylı ilgilendiren 818 kilometrelik otoyol projesi ile Karadeniz ile Akdeniz bağlantısı 6 saatte inecek. Ordu Ticaret ve Sanayi Odası (OTSO) Başkanı Servet Şahin, projenin büyük önem taşıdığını belirterek, ‘Karadeniz Akdeniz Yolu bizim havalimanımız, üniversitemiz kadar önemli. Bu yol bittiği zaman 6-7 saatte Akdeniz’den Karadeniz’e ulaşılacak. Karadeniz-Akdeniz yolu ile 50 ilimizde sanayicimiz daha kolay Rusya, Ukrayna ve Karadeniz’e kıyısı olan diğer ülkelere ulaşma imkanına kavuşacakö dedi. İlk kez Osmanlı Padişahı Sultan Abdülaziz döneminde ‘Dereyolu’ olarak gündeme getirilen Karadeniz Akdeniz Yolu’nun Projesi, 2’inci Abdülhamid tarafından Fransız mühendislere çizdirildi. Karadeniz- Akdeniz Yolu Projesi’nin ilk temeli, 1929 yılında dönemin Ordu Valisi Ali Kemal Aksüt tarafından atıldı. Güzergah tartışmaları yüzünden 1933 yılında çalışmaları durduruldu. 1970’li yıllarda tekrar gündeme getirildi, fakat bir Sovyet işgalinde tankların Karadeniz’den İç Anadolu’ya kolayca ulaşmasını sağlayabileceği gerekçesiyle, bir kez daha çalışmaları durduruldu. Son olarak 2004 yılında Ordu’nun Mesudiye İlçesi Topçam’da yapımına başlanılan Topçam Barajı ve Ulaşım Yolları adıyla tekrar gündeme getirildi. ‘Dereyolu’ olarakta bilinen Topçam Barajı ulaşım yollarının yapılmasıyla genişletilen proje değiştirilerek Karadeniz-Akdeniz Yol Projesi olarak devam etti.
143 YILLIK ‘RÜYA’
143 yıldır ‘rüya’ olan Karadeniz Akdeniz Yolu’nun ihalesi 2008 yılında yapıldı. Orta ve Doğu Karadeniz’i Akdeniz’e bağlayacak, toplam bedeli 926 milyon TL olan 818 kilometrelik Karadeniz-Akdeniz Yolu Projesi; Ordu, Sivas, Kayseri, Kahramanmaraş, Adana ve Hatay ili sınırları içerisinden geçiyor. 50 ili dolaylı şekilde ilgilendiren projeyle Karadeniz’in kapıları İç Anadolu ve Akdeniz’e açılacak. Projeyle Ordu’dan Akdeniz illerine kadar ulaşımı kolaylaştırırken, Rusya ve Gürcistan gibi Karadeniz’e kıyısı olan ülkelere de Ordu üzerinden ihracatta önemli rol üstlenecek. Yaklaşık 700 milyon TL harcama yapılan projenin en önemli etaplarından biri de Ordu ili sınırları içerisinde bulunuyor. Ordu’da Melet Irmağı boyunca 88 kilometrelik yolun büyük bölümü tamamlanıp asfaltlanırken Mesudiye-Topçam arasında çalışmalarda aralıksız sürüyor. 88 kilometrelik güzergahta 15.1 kilometre uzunluğunda 25 tek tip tünel, çok sayıda köprü ve 330 metre uzunluğunda 1 viyadük yer alıyor. Mesudiye-Topçam arasında yapımı süren son tünelinde yıl sonuna kadar tamamlanarak hizmete girmesi hedefleniyor.
AKDENİZ’DEN ORDU’YA ULAŞIM 6-7 SAATE İNECEK
Projeyle 121 kilometrelik Ordu-Mesudiye yolu 88 kilometreye düşecek. 2.5 saatlik Ordu-Mesudiye yolu 1 saate, Akdeniz illerinden Ordu’ya ulaşım ise 6-7 saate inecek. Yolun tamamının ise 2019’da tamamlanması hedefleniyor. Tünel ve viyadüklerle önemli ölçüde kısalacak ile Ordu-Sivas arası ulaşımda 2 saate düşecek.
KARADENİZ’E KIYISI OLAN ÜLKELERE TİCARET KOLAYLAŞACAK
OTSO Başkanı Servet Şahin, Karadeniz-Akdeniz Yolu’nun Ordu-Giresun Havalimanı ve Ordu üniversitesi kadar büyük önem taşıdığını söyledi. Yol bittiğinde Karadeniz’e ulaşımın daha kolaylaşacağını, bunun da turizme ve ihracata büyük önemli katkısı olacağını vurgulayan Şahin, ‘Yol bittiğinde bir Sivaslı 2 saatte Ordu’ya inecek. Kayserili 4 saat sonra, Kahraman Maraşlı 5-6 saat sonra, İskenderun, Hataylı 6-7 saat sonra Ordu’ya inecekler. Ukrayna, Romanya, Rusya’ya ticareti olan illerimiz var. Ürününü satacak Akdeniz’i Ege’yi, Marmara’yı geçecek. Karadeniz’i bir uçtan bir uça geçerek Rusya’ya ulaşacak. Bu yol bittiği zaman 6-7 saatte İskenderun’dan Karadeniz’e, Ordu’ya inmiş olacak. Karadeniz-Akdeniz yolu 50 ilimizde sanayicimizin daha kolay Rusya’ya, Ukrayna’ya, Karadeniz’e kıyısı olan ülkelere daha kolay ulaşma imkanı olacak dedi.
ORDU BÜYÜK BİR LOJİSTİK MERKEZİ OLACAK
Yolun tamamlanmasıyla Ordu’nun da Karadeniz’de lojistik merkezi olabileceğini, ‘Antepli yada Kahramanmaraşlı ürettiği ürünü 16-24 saatte ulaştırdığı Karadeniz’e, bu yol sayesinde 6 saatte ulaşacak. Bizim için büyük avantaj. Ticarette en pahalı şey ulaşım. Doğu ve Güneydoğu’da ki, İç Anadolu’da ki en kısa ve en verimli yol Karadeniz Akdeniz Yolu’dur. Bu yol açıldığında Ordu büyük bir lojistik merkezi olacak. Bunun devamında çok iyi bir limana ihtiyacımız var. Devamında Samsun Çarşamba’ya kadar gelen Samsun-Sarp demiryolunun Ordu-Giresun’dan geçmesi gerekir şeklinde konuştu.